Przedszkole nr 261 "Pod dębami"

,, FIGURY GEOMETRYCZNE SĄ WŚRÓD NAS"

  PROJEKT EDUKACYJNY ,, FIGURY  GEOMETRYCZNE SĄ WŚRÓD NAS”

 

Cele projektu:

Rozbudzenie w dzieciach naturalnej ciekawości i zainteresowań matematyką.

Pogłębianie  wiedzy na temat rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych.

Wzbogacanie wiedzy na temat kształtów spotykanych w otoczeniu bliższym i dalszym oraz umiejętności wykorzystania geometrii w życiu codziennym.

Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, kreatywności.

Nabywanie umiejętności  pracy zespołowej, umiejętnego dzielenia się rolami i zadaniami.

Wzmacnianie  wiary we własne możliwości.

 

 Metody projektu:

 Aktywizujące: gry, zabawy, konkursy, ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne.

Podające: praca z tekstem, pogadanka, wiersze, piosenki.

Praktycznych działań.

 

Formy:

Praca indywidualna.

Praca zespołowa.

Praca z całą grupą.

 

Harmonogram działań:

LUTY

I

-Prezentacja dzieciom przez nauczyciela tematu projektu i zasad jego realizacji z wykorzystaniem plakatów i rekwizytów.

- Wprowadzenie w temat projektu piosenką o figurach geometrycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM.

-Prezentacja przez N. albumu w którym dzieci będą umieszczały swoją pracę wykonaną wspólnie z rodzicami w domu.

-Podział dzieci na cztery zespoły ,, Kwadraty”, ,,Trójkąty”, ,,Prostokąty”, ,,Koła”.

Aktywności w grupach:

-Wyszukiwanie z rozsypanych figur, tylko figur zgodnych z nazwą swojej drużyny np. tylko koła, tylko trójkąty.

-Burza mózgów, po czym poznajemy daną figurę? Czym charakteryzuje się określona figura np. koło nie ma żadnego boku, rogu.

-Gdzie w życiu codziennym można spotkać dany kształt.

- Rozpoznawanie kształtu figury przynależnej grupie wśród przedmiotów znajdujących się w sali.

- Wyodrębnianie figury geometrycznej w kształtach klocków logicznych, klasyfikowanie według cech:

kolor, wielkość ,tworzenie zbiorów.

- Kolorowanie kształtów według instrukcji.

-Wycinanie i wyklejanie kształtów.

-Układanie symetrycznych wzorów.

-Budowanie konstrukcji z klocków.

-Kodowanie z figurami.

-Ćwiczenia konstrukcyjne- układanie figur z kolorowych patyczków, kredek, włóczki ,formowanie z plasteliny.

- Poznanie przyborów potrzebnych do rysowania figur.

-Gry, zabawy ruchowe z wykorzystaniem sylwet figur, obręczy ,hula-hop, woreczków, szarf it

-Poznanie nazw figur w języku angielskim.

 

II

,, Koła, kółeczka”- co wiemy o kole?

-Wprowadzenie do tematu zagadką:

Mogą być cztery,

Mogą być dwa,

Ma je samochód

I rower ma.

-Tworzenie razem z dziećmi siatki pojęć na temat koła.

-,,Co ma kształt koła”- dzieci wymieniają przedmioty, w których wykorzystuje się części w kształcie koła.

-Prezentacja utworu Małgorzaty  Strzałkowskiej ,,Koła, trójkąty, prostokąty”. Rozmowa na temat, jak wyglądałby świat złożony z samych kół?

- Nauka prawidłowego kreślenia koła.

- Praca plastyczna-,, Co powstanie z kół?”- odrysowywanie kół z różnych przedmiotów np. talerzy, pokrywek, klocków. Wykonanie z odrysowanych kół obrazków według pomysłów dzieci.

-,,Kodowanie kół”- segregowanie kół według wielkości i koloru oraz dopasowywanie do odpowiedniego miejsca na planszy.

-Zabawa ruchowa „ Koła”- dzieci tańczą przy muzyce, na przerwę w muzyce uważnie słuchają ile razy N. uderzył w bębenek i dobierają się po tyle osób w kole.

-Zabawa ruchowa ,,Kolorowe koła”- dzieci otrzymują szarfy w kilku kolorach. Na sygnał łączą się w kółeczka tego samego koloru.

- Zabawy z wykorzystaniem  chusty animacyjnej.

- ,, Okrągły spacer” dzieci podczas spaceru po okolicy lub na placu przedszkolnym szukają  przedmiotów w kształcie koła.

-Zadanie projektu- zadaniem dzieci jest przyniesienie na kolejne zajęcia przedmiotu w kształcie koła.

  -Prezentacja i omówienie przyniesionych przedmiotów.

- Tworzenie wspólnego plakatu z przyniesionych, okrągłych przedmiotów codziennego użytku np. płyt CD, nakrętek itp.

 

 

 

Marzec

 

,,Trójkątna kraina”

- Wprowadzenie do zajęć  piosenką pt.,, TRÓJKĄT” A. Kornacka.

-Wysłuchanie utworu ,,Trójkątna bajka” D. Wawiłow i rozmowa kierowana na temat cech trójkąta.

- ,,Trójkąty”-  układanie  trójkątów z wykorzystaniem patyczków, drucików rysowanie na tacce wypełnionej mąką sylwety trójkąta.

-Klasyfikowanie według wielkości i koloru, układanie zbiorów, przeliczanie.

-Konstruowanie trójkąta za pomocą linijki.

-,,Kodowanie trójkątów”-uporządkowanie figur według podanego kodu.

-Praca plastyczna –tworzenie trójkątnej mozaiki, kolorowanie figur  według podanego kodu.

-Zabawa ,, Znajdź taki sam trójkąt” –wyszukiwanie takich samych figur pośród różnych rodzajów trójkątów.

-Zabawa ,,Co ma kształt  trójkąta”- wskazywanie przez dzieci przedmiotów w kształcie trójkąta.

- ,,Geometryczna gąsienica”- zabawa  muzyczno–ruchowa.

- Układanie własnych rytmów z kolorowych trójkątów na kartce papieru. Interpretacja ułożonych rytmów za pomocą – klaskania, tupania.

- Zadanie projektu- zadaniem dzieci jest przyniesienie na kolejne zajęcia przedmiotu w kształcie trójkąta. Następnie prezentują, opisują  je i mówią do czego służą.

- Tworzenie  wspólnego plakatu z przyniesionych przedmiotów.

- Spacer po okolicy przedszkola, szukanie przedmiotów w kształcie trójkąta.

- Konkurs  plastyczny ,, Geometryczna Pani Wiosna „

 

Kwiecień

,,Kwadratowo nam”

-Prezentacja utworu pt.,, Kwadrat” ilustrowanego sylwetami.

,,Kwadrat”

Kwadrat cztery boki ma,

Rozpoznacie go raz dwa,

Bo wygląda jak pudełko,

Czekoladka lub okienko.

 Kiedy najdzie was ochota

Z kilku kwadratów zrobicie robota.

On wam pomoże przyjrzeć się światu

 I znaleźć przedmioty w kształcie kwadratu .

- Ćwiczenia konstrukcyjne –układanie kwadratów z klocków, patyczków, kredek, formowanie z plasteliny.

-Zabawa ,, Co ma kształt kwadratu”-poszukiwanie przedmiotów w kształcie kwadratu w najbliższym otoczeniu. Sprawdzanie za pomocą sznurka czy kwadrat ma równe wszystkie boki.

- ,, Kwadratowe plastyczne różności”- wycinanie, wyklejanie, kalkowanie, wydzieranie, rysowanie kredkami ,świecą, malowanie farbami, tworzenie obrazów.

-Kształtowanie umiejętności prawidłowego  kreślenia kwadratu.

- Wykonanie pracy plastycznej według wskazówek nauczyciela.

- ,,Kodowanie figur”- dopasowywanie według koloru i wielkości na macie do kodowania.

-Nauka wiersza B. Formy ,, Figury’’

Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło,

Wszyscy bawią się wesoło.

Wciąż nogami przebierają

I  figury wybierają.

Każdy kwadrat w rękach trzyma

Już zabawa się  zaczyna.

Hop, hop, hop, raz i dwa,

Kwadrat w rękach każdy ma.

- Zadanie – dzieci przynoszą  na kolejne zajęcia przedmiot w kształcie kwadratu.

-Prezentacja i omówienie przyniesionych przez dzieci przedmiotów.

- Wspólne wykonanie plakatu.

- Spacer po okolicy przedszkola, wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów w kształcie kwadratu.

 

 MAJ

I

 W krainie prostokątów,

Wprowadzenie do zajęć M. Terlikowska ,,Prostokąt”

Prostokąt tez ma proste kąty,

Lecz znamy różne prostokąty:

Bywają niskie – jak ten mur,

Albo wysokie- jak drapacz chmur.

Duży prostokąt to jest jak ściana

Cała na żółto pomalowana.

Mały prostokąt to jest zeszyt.

Już rozumiecie? To mnie cieszy.

- Określenie cech prostokąta.

- Wyszukiwanie  przedmiotów w kształcie prostokąta.

Ćwiczenia konstrukcyjne –układanie prostokątów z klocków , patyczków, budowanie wież, formowanie z masy solnej.

- Układanie schematów według wzoru, odwzorowywanie, manipulowanie figurami geometrycznymi.

 

II

,,Figury geometryczne są wśród nas”.

- Burza mózgów - Po czym poznajemy daną figurę? Czym charakteryzuje się dana figura a czym różni np. koło od trójkąta.

-Zabawa ,, Gdzie schowały się figury’’ – odszukiwanie wskazanych  figur na obrazkach.

- ,,Figury geometryczne w architekturze i sztuce”- wspólne omówienie z dziećmi, jakie figury i bryły wykorzystywane są w budowlach. Przykłady zastosowania figur geometrycznych w sztuce.

- Zabawa graficzna ,, Narysuje przedszkole”

Dzieci rysują wierszyk  na kartce papieru zgodnie z poleceniami.

Kiedy marzę, fantazjuję

Wnet przedszkole narysuję.

Na tej kartce- rysunkowo,

 Będzie bardzo kolorowo.

Na środeczku kartki mojej

Na prostokąt będzie kolej.

Taki spory, dosyć duży,

Co za ściany tu posłuży.

Na nim będzie trójkąt dachem,

Chwalić będę się swym fachem.

Narysuję okna dwa,

Drzwi przedszkole także ma.

W prawym górnym kartki rogu

Nie chcę tutaj widzieć smogu!

Słońce świecić  tutaj będzie

I powietrze  świeże wszędzie.

Z lewej strony zaś przedszkola

Rośnie duża  tu topola,

A po prawej ,tak niziutko

Trawnik przystrzyżony krótko.

Oto moje jest przedszkole,

Narysuję  to co wolę.

Kiedy marzę, fantazjuję

Wszystko sobie narysuję.

  1. Sroka

Czerwiec

Cd. aktywności

- utrwalanie  nazw figur w języku angielskim.

-Układanie figur z gumek recepturek.

-  Zabawa ,,Czarodziejski worek”- rozpoznawanie figur geometrycznych po kształcie za pomocą dotyku.

-,,Matematyczne zagadki”- układanie i rozwiązywanie zagadek  przez dzieci.

- ,,Figury wokół nas”- poszukiwanie przedmiotów o określonych kształtach w najbliższym otoczeniu.

- Ćwiczenia konstrukcyjne, manipulacyjne-  jak największy, figura w figurze.

- Tworzenie domina z figur.

- Zabawy ruchowe z elementem kodowania.

Określonej figurze podporządkujemy ruch, np. .koło-obrót, kwadrat-przysiad, prostokąt-podskok, trójkąt- pajacyk.

Zabawy plastyczne z wykorzystaniem figur geometrycznych, taśmy malarskiej.

Układanie lub rysowanie pajacyka z figur na podstawie wiersza ,,Pajacyk” M. Plata.

-Tworzenie obrazków, postaci przedmiotów, z poznanych figur.

- ,, Robimy porządki” – segregowanie, tworzenie zbiorów, przeliczanie figur.

- Tworzenie geometrycznej gry planszowej.

 

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU

- Warsztaty z rodzicami:

-Wspólny udział rodziców i dzieci w geometrycznej grze planszowej.

 - Wykonanie makiety  miasta z pudełek.

-Wystawa albumu oraz prac wykonanych przez dzieci  podczas projektu.