Przedszkole nr 261 "Pod dębami"
Projekt matematyczny - Trzylatek klasyfikuje i figury odnajduje
PROJEKT MATEMATYCZNY DLA GRUPY DZIECI TRZYLETNICH
„Trzylatek klasyfikuje i figury odnajduje”
Cel projektu:
- Poznawanie zbiorów przedmiotów, próby klasyfikowania przedmiotów według cech jakościowych, gromadzenie przedmiotów mających wybraną wspólną cechę (wielkość, kształt, kolor, przeznaczenie itp.).
- Manipulowanie figurami geometrycznymi – przestrzennymi i płaskimi (klocki, mozaika), bez konieczności nazywania ich.
- Porównywanie liczebności zbiorów (dużo, mało, tyle samo), posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
- Nabywanie umiejętności posługiwania się słowami określającymi wielkość przedmiotów ( duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki).
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami, zdolnościami i możliwościami.
- Kreowanie oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Organizacja i realizacja projektu
- Zmiana wystroju sali – stworzenie wizualnych możliwości obcowania wśród różnorodnych form i kształtów bez konieczności nazywania ich.
- Tworzenie kącików tematycznych stwarzających możliwość wzmacniania procesów umysłowych tj: spostrzegawczość wzrokowa (układanie rytmów), porównywanie wielkości (duży – mały) oraz długości (długi – krótki). Liczenie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, próby nazywania kształtów i form.
- Organizowanie zabaw ruchowych i zajęć z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych o różnych formach np.: koła hula-hop, woreczki gimnastyczne, piłki, kostki liczbowe, klocki Dienesa, itp. Systematyczne prowadzenie ćwiczeń metodą P. Dennisona.
- Tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych utrwalających poznane pojęcia matematyczne.
- Wykorzystanie literatury tematu np.: Ćwiczenia służące kształtowaniu orientacji przestrzennej E. Chmielewskiej, Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona, Dziecięca matematyka E. Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
Treści kształcenia:
- Kształtowanie świadomości schematu własnego ciała. Obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie nie werbalnym.
- Uświadamianie dzieciom relacji: „Ja i moje otoczenie”.
- Skupianie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów. Dostrzeganie tego, co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów.
- Wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich: klaskanie, tupanie, stukanie itd.
- Ustalanie, które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są.
- Kształtowanie umiejętności liczenia przedmiotów stosownie do możliwości intelektualnych dzieci.
- Liczenie palców.
- Ustalanie, że po zmianie typu „dodać” – jest więcej, a po zmianie typu „odjąć” – jest mniej.
Współpraca z rodzicami:
- Pomoc w organizacji kącików tematycznych po poprzedzającym zadanie zaprezentowaniu projektu, np.: uszycie różnego kształtu poduszeczek wspomagających doznania sensoryczne poprzez manipulację.
- Prowadzenie warsztatów tematycznych np.: Malowanie światłem itp.
- Udział w konkursie organizowanym przez przedszkole – Geometryczna Pani Wiosna – Marzec 2024r.
- Udział w wernisażu prac fotograficznych własnego autorstwa „ Figura geometryczna jako model w otoczeniu i przyrodzie” – Maj 2024r.
Opracowała:
Edyta Michalska