Przedszkole nr 261 "Pod dębami"

Projekt matematyczny - Trzylatek klasyfikuje i figury odnajduje

PROJEKT MATEMATYCZNY DLA GRUPY DZIECI TRZYLETNICH
„Trzylatek klasyfikuje i figury odnajduje”

Cel projektu:

  • Poznawanie zbiorów przedmiotów, próby klasyfikowania przedmiotów według cech jakościowych, gromadzenie przedmiotów mających wybraną wspólną cechę (wielkość, kształt, kolor,    przeznaczenie itp.).  
  • Manipulowanie figurami geometrycznymi – przestrzennymi i płaskimi (klocki, mozaika), bez konieczności nazywania ich.  
  • Porównywanie liczebności zbiorów (dużo, mało, tyle samo), posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
  • Nabywanie umiejętności posługiwania się słowami określającymi wielkość przedmiotów ( duży, mały, gruby, cienki, długi, krótki).
  • Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami, zdolnościami i możliwościami. 
  • Kreowanie oraz rozwijanie zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.

Organizacja i realizacja projektu

  • Zmiana wystroju sali – stworzenie wizualnych możliwości obcowania wśród różnorodnych form i kształtów bez konieczności nazywania ich.  
  •  Tworzenie kącików tematycznych stwarzających możliwość wzmacniania procesów umysłowych tj: spostrzegawczość wzrokowa (układanie rytmów), porównywanie wielkości (duży –    mały) oraz długości (długi – krótki). Liczenie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, próby nazywania kształtów i form.
  •  Organizowanie zabaw ruchowych i zajęć z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych o różnych formach np.: koła hula-hop, woreczki gimnastyczne, piłki, kostki liczbowe, klocki Dienesa,    itp. Systematyczne prowadzenie ćwiczeń metodą P. Dennisona.  
  • Tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych utrwalających poznane pojęcia matematyczne.
  • Wykorzystanie literatury tematu np.: Ćwiczenia służące kształtowaniu orientacji przestrzennej E. Chmielewskiej, Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona, Dziecięca matematyka E.    Gruszczyk- Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

Treści kształcenia:

  • Kształtowanie świadomości schematu własnego ciała. Obdarzanie uwagą i porozumiewanie się na poziomie nie werbalnym.
  • Uświadamianie dzieciom relacji: „Ja i moje otoczenie”.
  • Skupianie uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów. Dostrzeganie tego, co się powtarza i kontynuowanie rytmu poprzez dokładanie przedmiotów.
  • Wysłuchiwanie rytmów i kontynuowanie ich: klaskanie, tupanie, stukanie itd.
  • Ustalanie, które zmiany są odwracalne, a które takimi nie są.
  • Kształtowanie umiejętności liczenia przedmiotów stosownie do możliwości intelektualnych dzieci.
  • Liczenie palców.
  • Ustalanie, że po zmianie typu „dodać” – jest więcej, a po zmianie typu „odjąć” – jest mniej.

Współpraca z rodzicami:

  • Pomoc w organizacji kącików tematycznych po poprzedzającym zadanie zaprezentowaniu projektu, np.: uszycie różnego kształtu poduszeczek wspomagających doznania sensoryczne    poprzez manipulację.
  • Prowadzenie warsztatów tematycznych np.: Malowanie światłem itp.  
  • Udział w konkursie organizowanym przez przedszkole – Geometryczna Pani Wiosna – Marzec 2024r.   
  • Udział w wernisażu prac fotograficznych własnego autorstwa „ Figura geometryczna jako model w otoczeniu i przyrodzie” – Maj 2024r.

Opracowała:

Edyta Michalska