Przedszkole nr 261 "Pod dębami"

Matematyka jest wszędzie

Matematyka jest wszędzie – w Przedszkolu Pod Dębami też.” – sprawozdanie

Zimą w naszym przedszkolu rozpoczęła się niezwykła przygoda z matematyką, w myśl Programu grantowego fundacji mbanku „ Rosnę z matematyką” i projektu edukacyjnego „ Matematyka jest wszędzie – w Przedszkolu Pod Dębami też.”

Zajęcia programowe zostały zakończone.

Jak każdy projekt ten również oparty był o ważne i głównie dostosowane do potrzeb małego dziecka cele:

- rozwój kompetencji matematycznych u 5-i 6- latków w oparciu o program projektu i z wykorzystaniem naturalnego i dostosowanego do wieku potencjału dzieci,

- regularne włączenie kadry i rodziców/dziadków w rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci m.in. przez pomoc przy zadawanych pracach domowych,

- pokazanie dzieciom i opiekunom praktycznego wymiaru i wszechobecności matematyki na co dzień.

Każde z 16h cotygodniowych spotkań było dostosowane do wieku i potencjału grupy, można było zaobserwować indywidualny sposób podejścia każdego uczestnika do problemu matematycznego, a takich było wiele:

  • Plan zajęć dla 5-latków – Zgaduj – zgadula, zabawy nie tylko z kropkami, zgubione figury i bryły, ile jest wody?, Segregowanie i tworzenie prostych tabel, dodajemy i odejmujemy do 10, w sklepiku – w poszukiwaniu cen, liczymy pełnymi dziesiątkami do 100, kto pierwszy wstaje do pracy? – pory dnia, dni tygodnia, zegar, tiptopami przez świat, bliźniaki i inne pary – liczymy dwójkami, zabawy z patyczkami, spotkanie z rytmami i wzorami, stopniowanie miary i wagi, dodawanie w zakresie 20, zgaduj zgadula – eksperci szacowania, gry i zabawy tekstowe.

  • Plan zajęć dla 6-latków - Kalendarz i liczby rzymskie, magiczne kwadraty, płaskie i przestrzenne, wielokrotność, w sklepie – wydajemy resztę, odejmowanie w zakresie 20, segregowanie – tworzenie tabel częstości, zabawy patyczkami, linijka w roli głównej – mierzymy, szacujemy i obliczamy obwody, rytmy, wzory – wielokrotność liczb, zagadki – wprowadzenie do zadań tekstowych, określenie położeni figur i orientacja w przestrzeni, układ współrzędnych – zakodowanie pola, poznajemy bliżej zegar, różne techniki dodawania i odejmowania, system pozycyjny, liczby dwucyfrowe, segregowanie – tworzenie tabel.

Dzieci aby osiągnąć dydaktyczny cel każdego spotkania mogły korzystać z bogatej gamy pomocy dydaktycznych, a także z ciekawych kart pracy, które podsumowywały każde spotkanie. W celu rozwijania umiejętności matematycznych istotne i ważne było zaangażowanie rodziców i innych członków rodzin do pomocy w wypełnianiu zadań. Na każdym kolejnym spotkaniu można było zauważyć, ze dzieci rozumieją temat i można go dalej rozwijać i udoskonalać.

Wyjątkowe spotkanie z matematyką zaostrzyły nasze wyobrażenia, spostrzeżenia, które doprowadziły do istotnego poglądu, że matematyka jest wszędzie.

Przed nami jeszcze Olimpiada matematyczna zorganizowana przez nasze przedszkole. Chcemy przekonać się jak bardzo matematyczne spotkania pobudziły naszą kreatywność, będą łamigłówki nie tylko dla dzieci .

Program i projekt matematyczny dobiegł końca, ale nas pobudził do dalszych twórczych działań.